زیر باران

دلنوشته‌ها، دیدگاه‌ها و اندیشه‌های یک دانشجو

زیر باران

دلنوشته‌ها، دیدگاه‌ها و اندیشه‌های یک دانشجو

افسردگی گرفتم! به دنبال درمان‌ام

با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید علائم افسردگی رو پیدا کنید، البته برای افسردگی 9 نشانه [منبع] ذکر شده و طبق نظر انجمن روانپزشکی آمریکا، اگر 5 مورد از این 9 تا رو حداقل به مدت 2 هفته و هر روز داشته باشی، میتونی به خودت برچسب افسردگی بزنی. من موارد خودم رو با رنگ قرمز مشخص می‌کنم:

  1. وجود غم در بخش عمده روز
  2. کاهش قابل ملاحظه علاقه یا لذت نسبت به همه فعالیت‌ها
  3. تغییر در اشتها و وزن (افزایش یا کاهش آن)
  4. اختلال در خواب (کم‌خوابی یا پرخوابی)
  5. کندی حرکتی یا سراسیمگی و بی‌قراری
  6. فقدان انرژی و خستگی
  7. حس بی‌ارزشی (احساس گناه و خود سرزنشگری)
  8. کاهش توانایی تفکر و تمرکز و بی‌تصمیمی
  9. افکار خودکشی

یعنی دقیقا مدت‌ها هست که تمام 7 مورد بالا رو در افکار و بدن خودم احساس می‌کنم! حالا چی باعث شد که به اینجا برسم عوامل مختلفی داره.

قطعا یکی از این علت‌ها، دوسال خانه نشینی و دانشجویی در دوره Covid-19 بود! تصورش سخته که هم دانشجو باشی و کورس‌ها رو آنلاین پاس کنی، هم در خانه بمانی یعنی مثل بقیه اعضای خانواده که مثلا کارمند و یا هرچیزی هستن، من کاری نداشتم که بیرون برم! تعداد دوستان صمیمی‌ام هم که در شهر خودم تقریبا صفر عدد هستن. پس تمام این مدت دوسال، یعنی از اول 2020 تا الان که اول دسامبر 2021 هست من با اشخاص زیادی معاشرت نداشتم، فقط فضای مجازی، فقط افراد مجازی، فقط خودم بودم و خودم. نه یک یار و همدل داشتم که باهاش درد و دل کنم، به امیدش تلاش کنم و زنده باشم، و نه هیچوقت پدر و مادرم که با من چند دهه اختلاف سنی دارن واسم تکیه گاه روانی خوبی بودن! برعکس این روزها فشار بیشتری از سمت خانواده به من تحمیل شده که چرا زود دفاع نمیکنی؟ چرا نمیری سر کار؟

یکی دیگه از عوامل افسردگی خودم رو شکست مالی سنگینی بود که در سال 2020 تجربه کردم. اصلا حالم بد میشه بهش فکر میکنم و استرس تمام بند بند وجودم رو میگیره، پس زیاد بهش اشاره نمی‌کنم.

یکی دیگه از عواملی که افسرده‌ام کرد، مقایسه با دیگران هست. اینکه 7 سال در دانشگاه درس خوندم، اما واقعا هیچی نشدم! نه از نظر مالی میتونم به دوستان دیپلمه خودم برسم، نه از نظر شادی و نشاط و امید! واقعا چرا بزرگترها به ما توصیه کردن که درس بخونین که یه شخصیت خوبی برای خودتون داشته باشین؟ تهش چی شد؟ جز اینکه به شدت احساس خود کم بینی دارم و عزت نفسم رو از دست دادم؟!

به هرحال، اینجا شده محلی برای آه و ناله من، نشد که یکبار از شادی خودم بنویسم! یادم نمیاد کی آخرین بار از ته دل خندیدم! یادم نمیاد آخرین بار کی دلم قرص بود و استرس نداشتم، تقریبا تمام این استرس ها رو از دوران کارشناسی همراه خودم کشیدم تا اینجا! فقط مطمئنم اگر بقیه عمرم به همین منوال پیش بره و همین حال روحی و روانی خودم رو داشته باشم، شاید عمرم به 40 سال هم نکشه! 

از خدا میخوام کمکم کنه. فقط یک چراغ کوچولو در این دنیای سیاه و تاریک من روشن کنه، مطمئنم با این تلاش و نبوغی که از خودم در تمام این سالها دیدم، خودم ادامه راه رو دنبال میکنم و از این بن‌بست تنگ خودم رو نجات میدم!

نظرات 5 + ارسال نظر
ربولی حسن کور جمعه 12 آذر 1400 ساعت 12:26 ب.ظ http://Rezasr2.blogsky.com

سلام
میخواستم یه چیزی بگم دیدم جناب دونده خیلی بهتر از من توضیح دادن
من هم همون ها که ایشون گفتن!

سلام دکتر
دو سه روز از وقتی که پست رو نوشتم رد شده، راستش الان خودم هم فکر میکنم شرایطم اون جوری که این تست های آنلاین نشون میدن بد نیست!
اما شنبه با یک روانشناس تماس تلفنی دارم. شرایط رو واسش شرح میدم ببینم نظرش چیه. ممنون

دونده پنج‌شنبه 11 آذر 1400 ساعت 05:48 ب.ظ

راستی فراموش کردم بگم الان متاسفانه افراد فاقد صلاحیت در شبکه های اجتماعی زیاد شده اند که ادعای روانشناس بودن دارند....لطفا هرگز متخصص ها رو از شبکه های اجتماعی انتخاب نکنین! با تحقیق و بررسی از افراد آگاه بپرسید و پیش روانشناس باتجربه و متعهد بروید

دونده پنج‌شنبه 11 آذر 1400 ساعت 05:40 ب.ظ

ممنونم از توجهتون. بله وبلاگ دارم اما مدتیه رمزدارش کرده ام. خلوت لازم داشتم.
مرسی ازتون بهرحال

سربلند باشید

ممنون از اینکه بهم توجه کردین
سلامت باشین

دونده پنج‌شنبه 11 آذر 1400 ساعت 02:50 ب.ظ

من نمیدونم وضعیت شما چطوریه اما باز هم میگم که بر اساس مطالب اینترنت و 4 تا معیار دی اس ام یا یه تست آنلاین نمیشه تشخیص گزاری کرد. بهتون توصیه میکنم حتما مراجعه به روان شناس بالینی داشته باشید. حتی الان آنلاین هم مراجع میبینند. اقدام کنید حتما

ممنون. چشم. حتما.
شما وبلاگ نداری دنبالت کنم؟

دونده چهارشنبه 10 آذر 1400 ساعت 07:08 ب.ظ

سلام. حسی که دارید رو درک میکنم. فکر میکنم غم و اندوه بخش زیادی از زندگی هممون شده ....اما اینو از قول یه متخصص روانپزشکی باتجربه بهتون میگم: فقط براساس این ملاکهای کتابی روی خودتون برچسب نذارید. تشخیص گزاری افسردگی (مانند تمام بیماری های دیگه-خصوصا بیماری های روانشناختی-) به همین سادگی هم نیست! بخش بزرگی از قسمت تشخیص گزاری مربوط به مصاحبه ی تخصصی روان شناختی هستش. ​:

سلام. به نظرم اوضاع وخیمی دارم.
منتهی تا الان نمیدونستم افسردگی باشه! شاید اگر زودتر متوجه میشدم و برای درمان اقدام میکردم الان خوب شده بودم! اما واقعا حس میکنم افسردگی شدید دارم!
یک تست آنلاین دادم، به نظر نمیرسه معتبر نباشه (https://esanj.ir/online-depression-test)، نتیجه تست "افسردگی شدید" بود!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد